Recenze knih -

Recenze knihy První pomoc pro vysoce citlivé

Autorka: Asa-Saga Hammarstedt

Kniha První pomoc pro vysoce citlivé. Asa - Saga Hammarstedt.

Měla-li autorka v plánu napsat pro vysoce citlivé lidi (HSP) příručku týkající se zvládání běžného života s vysokou citlivostí, tak se jí to povedlo. Kniha je plná doporučení a postupů, které se autorce a lidem kolem ní osvědčily při zvládání přetížení, únavy, či náhlého propadu energie. Tyto jevy se projevují v případě, že vysoce citliví lidé k sobě nejsou dostatečně laskaví a nerespektuji své základní potřeby. Může jít například o vytvoření domácí HSP lékárničky, nebo využití vhodných meditačních, či jógových technik pro uvolnění těla. Autorka uvádí, že právě laskavost a respekt k sobě sama jsou ty nejdůležitější a nejzákladnější aspekty pro spokojený život s vysokou citlivostí a na základě zdárných příkladů nabízí příležitost si takový život vytvořit. Tato myšlenka se line celou knihou a díky ní je čtení řádků příjemným počinem.

Pro své příklady pozitivní praxe využívá citací z knih od zavedených autorek věnujících se vysoké citlivosti. Cituje americkou vědkyni a zakladatelku konceptu vysoké citlivosti Elaine N. Aron, dánskou terapeutku Ilse Sand a švédské autorky Doris Dahlin a Maggan Hägglund. Od všech těchto tvůrkyní vyšly knihy i v českém prostředí, a to je velmi dobré, protože je možné do nich okamžitě nahlédnout a upevnit tak myšlenkový rámec. Na můj vkus je však těch citací a odkazů na jiné autorky poněkud více, než by bylo nezbytně nutné. V určité fázi knihy se tak může zdát, že jde o povedený kompilát několika knih spojených dohromady, zvláště pak v případě, kdy jste knihy od výše zmíněných autorek četli. Naštěstí je však vše propojeno velmi smysluplně a čtivě, a tak nejde o prvek, který by narušoval celkovou koncepci knihy.

Když se do knihy začtete a srovnáte se se všemi odrážkami, návody, citacemi a doporučeními, budete mít nutně pocit, že autorka přesně ví, o čem píše a píše o tom pravdivě a uvolněně. Je vysoce citlivou ženou, která zažívá každodenní život a potýká se se všemi výzvami i nadáními, které vysoká citlivost přináší. Velmi pěkný je závěr knihy, ve které Asa-Saga Hammarsted píše:

„Váš život s vysokou citlivostí půjde dál. Doufám však, že nyní už víte, že s vámi není nic v nepořádku. A už nejste sami. Je nás spousta, kteří toho cítíme trochu víc, přemýšlíme trochu víc do hloubky a intenzivněji zpracováváme vjemy. Možná žijeme ve společnosti, pro kterou nejsme stavěni, ale můžeme se navzájem podpořit. Scházet se na fórech, či kurzech, být v kontaktu přes blogy i v reálném životě. Můžeme si navzájem připomínat, jak jsme úžasní a jak jsou naše jedinečné schopnosti důležité. Protože jsou. Jsme. Jste.“ (s.135-136)

S grafikou knihy by si bylo možné ještě trochu pohrát. Velmi pěkně však působí, že je každá hlavní kapitola v knize uvedená černobílou fotografií, která je myšlenkově propojená s obsahem následujícího textu.

Knihu bych nedoporučovala pro čtenáře a čtenářky, kteří se teprve seznamují s vysokou citlivostí a hledají základní informace. Nepíše se v ní dopodrobna o tom, co je vysoká citlivost, nenajdeme v ní test, na základě kterého bychom zjistili, zda-li jsme vysoce citliví. První pomoc pro vysoce citlivé lidi je povedeným praktickým průvodcem pro ty, kteří již vědí, že vysoce citliví jsou, a potřebují se naučit, jak se sebou zacházet laskavě a s respektem a jaké postupy, či kroky jim k tomu mohou pomoci.

Zdroj: Hammarsted, A.S. (2021): První pomoc pro vysoce citlivé. Praha: Portál.

Recenzi napsala spoluzakladatelka institutu Ivana Bibzová.